نظرات پزشکی دکتر نسرین دوامی در رابطه با عفونت ادراری کودک

نظرات پزشکان در مورد عفونت ادراری کودکان

برای افزایش اطلاعات‌تان درباره عفونت ادراری کودک ، این سه پرسش و پاسخ از پزشک متخصص اطفال دکتر نسرین دوامی به شما کمک می‌کنند.

عوارضی که پس از بروز عفونت ادراری در کودک به وجود می‌آید، کدامند؟

عفونت ادراری در کودکان و نوزادان، به هیچ وجه موضوع پیش‌پاافتاده‌ای نیست و باید جدی گرفته شود. در نوزادان و کودکان کم سن و سال، تشخیص عفونت ادراری دشوارتر است و به دنبالش خطر عوارض آن افزایش می‌یابد.

بنابراین در میان کودکان کم سن و سال یا نوزادان، عفونت ادراری عموماً به مرحله پیلونفریت می‌رسد، در واقع زمانی که عفونت تا کلیه‌ها پیش رفته است.

آنچه وضعیت را ترسناک می‌کند این است که میکروب‌ها در سایر اعضا نیز پخش شوند و آنها را متبلا کنند و این همان بیماری سپسیس است.

نگرانی دیگری که در این زمینه وجود دارد بروز زخم‌های کلیوی است. زخم‌های کلیوی ضایعاتی هستند که توسط عفونت به جای مانده به سمت فیبروز پیش می‌روند (نازک شدن پارنشما، بافت کلیوی). این زخم‌ها می‌توانند منجر به نارسایی کلیه شوند.

همین عوارض و آسیب‌های جبران‌ناپذیر است که درمان هرچه سریع‌تر این بیماری را الزامی می‌سازد.

بیشتر بخوانید : علایم عفونت ادراری در کودکان و نوزادان

آیا برخی از کودکان نسبت به سایرین در ابتلا به عفونت ادراری آسیب‌پذیرتر هستند؟

به طور کلی عفونت‌های ادراری در میان دختر بچه‌ها رایج‌تر از پسرهاست. چرا که لوله حالب دخترها کوتاه‌تر از لوله حالب پسرهاست در نتیجه باکتری‌های راحت‌تر می‌توانند به داخل مثانه نفوذ کنند.

علاوه بر این کودکانی که دستگاه ادراری‌شان غیرطبیعی است و خوب کار نمی‌کند بیشترین جمعیت را در میان مبتلایان به عفونت ادراری تشکیل می‌دهند؛ البته این شرایط تا حدی نادر است.

علاوه بر این نوزادان زودرس نیز به شدت در معرض خطر قرار دارند؛ زیرا سیستم ایمنی بدن آنها به شدت حساس است. در نتیجه آنها بیشتر از متوسط جامعه ممکن است به عفونت ادراری نوزادان مبتلا شوند. بنابراین لازم است والدینی که نوزاد نورس دارند، در این زمینه دقت و حساسیت ویژه‌ای داشته باشند.

بیشتر بدانید : عفونت ادراری در دختران

برای درمان عفونت ادراری کودک چه توصیه‌هایی به پدر و مادرها دارید؟

در صورت مشاهده بروز تب بی‌دلیل در نوزاد، یکی از احتمالات جدی بروز عفونت ادراری است. فراموش نکنید که نوزادان و کودکان کم سن و سال نمی‌توانند مانند یک کودک بزرگ یا بزرگسال دردهای خود را مطرح یا از آنها شکایت کنند.

از سوی دیگر، نشانه‌ها و علائم عفونت ادراری نوزادان با علائم عفونت ادراری بزرگسالان تفاوت دارد. بنابراین در صورت بروز تب، طبیعی است که به عفونت ادراری فکر کنید حتی اگر نوزاد یا کودک از دردهای شدید شکمی یا سوزش ادرار شکایتی نداشته باشد.

با این حال، باید بدانید که تشخیص این بیماری همچنان سخت است؛ دلیلش هم عوارض پیچیده مشکلات اداری در نوزادان و کودکان کوچک است.

به محض اینکه بیماری تشخیص داده و دلایل بروز بیماری شناخته شود، درمان بسیار ساده‌ای پیش روی شماست؛ درمانی منظم با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها.

دکتر نسرین دوامی متخصص کودکان اصفهان

سئو سایت توسط شرکت مهندسی کلینیک ۲۴