راهکارهای مهم برای درمان خانگی یبوست کودکان

درمان یبوست در خانه

راهکارهای مهم برای درمان خانگی یبوست کودکان

برای درمان یبوست کودکان راهکارهایی وجود دارد که در ادامه برای شما مطرح خواهیم کرد چیزی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که ساده از کنار یبوست نگذرید.!
توجه داشته باشید که رفع یبوست باید با نظر و تصمیم پزشک باشد و رفع مسائل جسمی و فیزیکی نوزاد اعم از انسداد روده، کم‌کاری تیروئید و… که باید داروی مناسب آن توسط پزشک تجویز شود؛ کمک بسیار بزرگی در زمینه رفع مشکل است.
به‌علاوه اگر یبوست طولانی شد، با تغییرات غذایی برطرف نشد و علائم دیگری مانند خون در مدفوع،  وزن نگرفتن، استفراغ و تحریک‌پذیری به آن اضافه شد به پزشک مراجعه کنید.
توجه داشته باشید که  دارودرمانی که باید با نظر مستقیم پزشک صورت گیرد و دوره درمان حتما باید تا انتها تکمیل شود زیرا باعث برگشت مسئله یبوست در نوزاد می‌شود.
راهکار هایی برای درمان یبوست کودکان:
با این روغن ماساژش دهید:
روغن زیتون برای یبوست در نوزادان بسیار موثر است. اغلب بچه‌ها به‌راحتی قادر به دفع مدفوع نیستند و درنتیجه مدفوع در روده جمع شده و موجب گشاد شدن روده‌ها و دل درد می‌شود. طی این درد، کودک مدفوع خود را نگه می‌دارد تا احساس درد نکند.
ماساژ منظم شکم کودک با روغن‌زیتون سبب تسلی درد او شده و در‌نتیجه، قادر به دفع مدفوع خواهد بود.  خوردن یک قاشق چای‌خوری روغن‌زیتون به‌همراه یک قاشق چای‌خوری آبلیمو در اوایل صبح با معده خالی کمک می‌کند مدفوع کودک‌تان نرم‌ شود.
از حبوبات کمک بگیرید:
 سعی کنید در رژیم غذایی کودکان بیشتر از غذاهای دارای فیبر مانند غلات و حبوبات استفاده کنید. رژیم غذایی سرشار از فیبر کمک می‌کند مدفوع نرم‌تر شود. بسیاری از مواد غذایی که روزانه استفاده می‌کنیم دارای فیبر هستند مانند آناناس، هلو، پرتقال، انگور، کشمش، گریپ‌فروت، گیلاس، قارچ، گوجه‌فرنگی، کرفس، پیاز، خیار، کاهو، سیب‌زمینی، گل کلم، ذرت، نخود، اسفناج، هویج و  ماکارونی؛ بدن ما روزانه حدودا به ۳۰گرم فیبر غذایی نیاز دارد که با خوردن این مواد می‌توان آن را برای بدن مهیا کرد.
ماست را فراموش نکنید:
 ماست خواص زیادی دارد؛ این ماده غذایی با نگه داشتن باکتری‌های مفید در روده به درمان یبوست کمک می‌کند. این باکتری‌ها با گشودن مسیر خروجی روده باعث می‌شوند راحت‌تر عمل دفع را انجام دهید.

می‌توانید برای تشویق بیشتر فرزندتان برای خوردن ماست از انواع میوه، ماست‌های طعم‌دار و… استفاده کنید. به‌علاوه اگر او به ماست‌خوردن علاقه‌ای ندارد می‌توانید این کار را با بازی و سرگرمی همراه کنید.

ویتامین D و کمبود پتاسیم:
عوامل دارویی مانند مسموم شدن با ویتامینD  یا کمبود پتاسیم  هم می‌تواند باعث یبوست شود. حتما باید نسبت به مصرف ویتامین D یا کمبود پتاسیم هوشیار باشید. آلرژی غذایی نیز از دیگر علل ابتلای کودکان به یبوست است.
مکمل آهن نیاز است؟
مکمل آهن باعث یبوست می‌شود؛ پس اگر فرزندتان کمبود آهن ندارد لازم نیست که از این مکمل‌ استفاده کنید. بهتر است آهن بدن‌ را از طریق مصرف مواد غذایی طبیعی مانند عدس، لوبیا، تخمه کدو یا مصرف غلات کامل غنی‌شده  از آهن تامین کرد.

کانال تلگرام:https://t.me/drdavam