علائم عفونت ادراری در کودکان و نوزادان

علائم ساده عفونت ادراری کودکان

جمع شدن ادرار در مثانه سبب بروز عفونت ادراری در کودکان می شود . مهم‌ترین علائم عفونت ادراری در کودکان و نوزادان ، بروز تب‌های بدون دلیل است . در خصوص عفونت‌های ادراری باید گفت که این نوع عفونت‌ها یا در سنین قبل از مدرسه یا در دانش‌آموزان بروز پیدا می‌کند .

چنانچه این عفونت در سنین قبل از مدرسه در کودک ایجاد شود، اغلب به دلیل مشکلات مادرزادی دستگاه ادراری است که می‌تواند آسیب شدیدی به کلیه‌ها وارد کند . در همین راستا والدین باید مراقب عفونت‌های ادارای در نوزادان و کودکان خود باشند .

مهم‌ترین علائمی که می‌توانند در زمینه وجود این نوع عفونت‌ها هشدار دهنده باشند ، بروز تب‌های بدون دلیل است . همچنین عدم رشد مناسب نوزاد و کودک ، بوی بد ادرار و بی‌قراری حین ادرار هم می‌تواند نشانه‌ای از وجود این نوع عفونت در کودک باشد .

وجود عفونت ادراری در دانش‌ آموزان  عمدتا به دلیل عادت غلط آنها در نگه داشتن بیش از حد ادرار است . علاوه بر این، عواملی از جمله یبوست در اثر تغذیه نامناسب و کم فیبر هم می‌تواند موجب ایجاد عفونت ادراری شود .

شناخت علائم عفونت ادراری

علامت عفونت ادراری در سنین مختلف متفاوت است . این بیماری در سنین نوزادی و زیر یک ماه ،  با علائمی به صورت تب یا کم شدن حرارت بدن ، بی‌حالی ، بی‌اشتهایی ، تحریک‌پذیری ، شلی، اسهال، کم شدن حجم ادرار، زردی و از بین رفتن واکنش‌های نوزادی خودش را نشان می‌دهد اما در سنین بالاتر با نشانه‌ هایی مانند تب، بوی بد ادرار، سوزش ، تکرر و بی‌اختیاری ادرار ، ایجاد شب‌ادراری ، درد پهلوها و درد در ناحیه زیر شکم ، قطع و وصل شدن جریان ادرار و بی‌قراری حین ادرار کردن در کودکان همراه است . یکی دیگر از علائم عفونت ادراری می‌تواند تب‌های غیرقابل توجیه باشد . یعنی کودکی که دچار تب می‌شود و هیچ علت دیگری برای آن پیدا نمی کنیم . این کودک ممکن است به عفونت ادراری مبتلا باشد .

علائم عفونت ادراری در کودکان

پیشگیری از عفونت ادراری

مصرف زیاد آب و تخلیه مثانه هر دو تا حداکثر هر سه ساعت یک بار، درمان یبوست، شستشوی دستگاه تناسلی از جلو به عقب، استفاده از لباس‌های زیر نخی و گشاد و شستشو و تعویض مکرر آنها، عدم نشستن در وان یا لگن، درمان کرمک در صورت وجود، ختنه و استفاده از آنتی‌بیوتیک مناسب در آنهایی که برگشت ادراری یا انسداد یا مثانه عصبی دارند می‌تواند به پیشگیری از عفونت ادراری کمک کند .

چگونگی تشخیص میزان کافی آب در بدن نوزادان و کودکان

بی‌رنگ بودن ادرار نشان از وجود آب کافی در بدن او داشته و زرد رنگ و غلیظ بودن آن نشان از کم آبی بدن نوزادان و کودکان است . باید در حدی به نوزادان آب داده شود که روزانه شش تا هشت بار دفع ادرار رقیق و بی‌رنگ داشته باشند .