درمان اسهال کودک زیر دو سال

درمان اسهال کودک زیر دو سال | اسهال در کودکان ممکن است ناگهان شروع  شده و کمتر از دو هفته بهبود پیدا کند. در اکثر موارد شدت اسهال، در چند روز اول کاهش می یابد و گاهی اوقات هم درمان آن، کمی طول می کشد.

اگر روند درمان اسهال کودک زیر دو سال طولانی شد باید حتما به متخصص کودکان و نوزادان مراجعه نمایید، خانم دکتر نسرین السادات دوامی یکی از بهترین متخصص کودکان و نوزادان اصفهان آماده ارائه خدمت به شما اصفهانی های عزیز می باشد، اگر در این زمینه دچار ابهام یا سوال هستید حتما با خانم دکتر تماس حاصل فرمایید.

خطر اصلی اسهال در کودکان، کمبود مایعات بدن (کم آبی بدن) است. به طور کلی، درمان اسهال این است که به کودک خود مقدار زیادی مایعات بدهید. در کنار مایعات فراوان، محلول او آر اس و مواد غذایی مناسب در دوره کار کردن شکم را فراموش نکنید.

همانطور که قبلا ذکر شد، اکثر کودکان مبتلا به اسهال علائم خفیفی دارند که در طی چند روز بهتر می شوند. زیرا سیستم ایمنی کودک معمولا عفونت را از بین می برد. معمولا اکثر کودکان مبتلا به اسهالدر خانه درمان می شوند.

اگر علائم شدید باشد بهتر است به پزشک مراجعه کنید. کودک شما می تواند رژیم غذایی و نوشیدنی های معمول خود را داشته باشد. فراموش نکنید از دادن آب میوه ها یا نوشابه های گازدار به  کودک خود  اجتناب کنید زیرا می تواند اسهال را بدتر کند. مهم این است که آن ها مقدار زیادی مایعات مصرف کنند. در بسیاری از موارد شما نیازی به مشاوره پزشکی ندارید.

نوزادان زیر ۶ ماه در معرض خطر کم آبی هستند. اگر اسهال ناگهانی و حاد ایجاد شود، باید به پزشک مراجعه کرده و در صورت لزوم کودک بستری شود. مصرف آب باید با مقدار کمی شکر و نمک کمک می کند که آب بیشتری جذب بدن کودک شود. اما باید با دقت این کار انجام شود زیرا نمک بیش از حد می تواند برای کودک خطرناک باشد.

می توانید در صورت تغذیه با شیر مادر، در این مدت به این کار ادامه دهید. مهم است که کودک شما قبل از غذای جامد مایعات زیادی مصرف کند. ممکن است به دلیل اسهال شدید کودکان،  نیاز به بستری در بیمارستان باشد. در این مواقع معمولا به کودک سرم زده می شود تا آب از دست رفته جبران شود. تغذیه کودک با سرم درمانی و مایعات داخل وریدی صورت می گیرد.

به طور معمول برای جلوگیری از اسهال در کودکان زیر ۱۲ سال، داروهای ضد اسهال قوی تجویز نمی شود. درمان اسهال در کودکان؛ بیشتر با  محلول او آر اس، مایعات فراوان و تغذیه مناسب است.

داروها ممکن است عوارض  جدی برای کودکان داشته باشد.  اگر علائم شدید بوده و یا برای چندین روز یا بیشتر ادامه داشته باشد، ممکن است پزشک نمونه ای از اسهال را درخواست کند. این نمونه به آزمایشگاه فرستاده می شود تا میکروب های آلوده (باکتری ها، انگل ها و .. غیره ، بررسی شوند. گاهی اوقات بسته به علت عفونت، آنتی بیوتیک یا  موارد درمانی دیگری صورت می گیرد.

نظرات و پیشنهادات خود را برای خانم دکتر نسرین السادات دوامی متخصص کودکان و نوزادان اصفهان ارسال نمایید.