نشانه های هشدار دهنده عفونت ادراری اطفال

عفونت ادراری اطفال

عفونت ادراری اطفال در ابتدا خود را با تب نشان می‌دهد؛ بنابراین اگر فرزندتان بدون هیچ دلیلی نظیر سرماخوردگی، دچار تب شد، به پزشک کودکان مراجعه کنید تا احتمال بروز عفونت ادراری کودک را بررسی کند.

یکی از مهم‌ترین آزمایش‌هایی که برای بررسی عفونت ادراری کودکان انجام می‌شود، کشت ادرار است؛ بالا بودن تعداد باکتری‌ها در ادرار و البته زیاد شدن گلبول‌های سفید خون، نشانه‌های وجود عفونت ادراری هستند.

علائم هشدار دهنده بروز عفونت ادراری کودکان

همان طور که اشاره شد، در بسیاری از موارد عفونت ادراری شدید در کودکان با تب همراه است. اما به غیر از تب، عفونت ادراری نوزاد یا کودک علائم دیگری نیز دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌شود:

•  گریه‌های بی‌دلیل (به ویژه در میان نوزادان که قادر به بیان مشکل‌شان نیستند) که می‌تواند به خاطر درد در مجرای ادراری باشد
  • دفعات مکرر ادرار کردن
  • مشکل و سختی در تخلیه ادرار
  • سوزش هنگام ادرار که کودک از آن شکایت می‌کند : عفونت مجاری ادراری (میزراه، مثانه یا کلیه) شایع‌ترین علت درد و سوزش هنگام ادرار است. سیستیت (التهاب مثانه)، پیلونفریت (عفونت کلیه)، پروستاتیت (التهاب پروستات) و اورتریت (عفونت  میزراه یا مجرایی که ادرار را از مثانه خارج می‌کند) شایع‌ترین گونه‌های عفونت مجاری ادراری محسوب می‌شود.
  • شب‌ادراری در کودکان

بیشتر بخوانید : دلایل بروز شب ادراری برای کودکان چیست ؟

•  بدبو شدن ادرار
  • کف‌آلود شدن ادرار
  • دیده شدن خون در ادرار
  • عصبی و پرخاشگر شدن کودک بدون دلیل
  • کاهش اشتهای کودک
  • احساس درد در نواحی شکم، کمو و پهلو
  • خسته بودن مداوم کودک
  • تب و لرز
  • اسهال

در صورت بروز همه یا تعدادی از این نشانه‌ها در نوزاد یا کودک، بدون معطلی به پزشک مخصوص کودکان مراجعه کنید. پزشک پس از انجام آزمایش‌های تشخیصی، درمان عفونت ادراری کودک را آغاز می‌کند. درمانی که در بیشتر موارد راحت و بی‌دردسر خواهد بود.

دکتر نسرین دوامی متخصص کودکان اصفهان