رژیم غذایی مناسب برای کنترل کلسترول خون کودکان چیست؟

راهبردهایی مفید برای غذاخوردن کودکان

رژیم غذایی مناسب برای کنترل کلسترول خون کودکان چیست؟

کودکان برای کسب انرژی، رشد و تکامل به اسیدهای چرب ضروری نیاز دارند و والدین نباید جذب چربی را در دو سال اولیه عمر آنها، کنترل کنند. در حقیقت، شیر مادر از لحاظ چربی و کلسترول نسبتا غنی و برای کودکان

مناسب است. انجمن بیماریهای کودکان در آمریکا به والدین توصیه می کند که کودکان بزرگتر از دو سال را با یک رژیم کم چربی مناسب تغذیه کنند، اما آنان را نسبت به مصرف چربی بسیار محدود تا زیر ۳۰% کالری آگاه نمایند. این انجمن تأکید دارد که رژیمهای غذایی کودکان باید باعث رشد و تکامل طبیعی آنان شود.

چربی زیاد به خصوص چربی اشباع شده در رژیمهای غذایی کودکان می تواند خطر طولانی مدت بیماری قلبی، چاقی و دیگر بیماریهای رگهای تغذیه کننده قلب را افزایش دهد. بیشتر سازمانهای بهداشتی بر این عقیده اند که جذب معمولی چربی از مقدار توصیه شده آن و نیز چربی اشباع شده تجاوز می کند و مطابق رهنمودهای مربوط به کلسترول غذایی است. والدین باید به میزان چربی در غذاهایی که فرزندانشان برای خوردن برمی گزینند، توجه خاصی معطوف دارند و خوراکهای کم چربی برایشان آماده کنند.

والدین باید در مورد آنچه که فرزندانشان می توانند بخورند ـ غذاهای مقوی که در یک رژیم کم چربی و متعادل مهم هستند ـ فکر کنند. آنها باید یک رژیم متعادل و متنوع در یک دوره چند روزه برای کودکان فراهم آورند تا در مورد چربی و کلسترول غذایی به نتایجی دست یابند و اطمینان حاصل کنند که کودکان نیازهای غذایی روزانه را مصرف می نمایند و غذاهای مغذی نباید بدان علت که محتوی چربی و کلسترول هستند، کنار گذاشته شوند، زیرا بسیاری از این مواد غذایی، محتوی مواد ضروری هستند. به عنوان مثال، محصولات سبزی و گوشت، اغلب حاوی مقدار زیادی چربی و همچنین عناصر غذایی مهمی هستند. محصولات شیری کم چربی، گوشتهای میان وعده ای کم چربی و تکه های بدون چربی گوشت گاو را برای خوردن برگزینید و به طور مداوم ماهی یا مرغ بدون پوست مصرف نمایید. تخم مرغ نیز به عنوان بخشی از گروه غذاهای گوشتی محسوب می شود و به خوبی با یک رژیم کم چربی تناسب دارد. این دسته از مواد غذایی، پروتئین مطلوب و بسیاری ویتامینهای ضروری و مواد معدنی مورد نیاز جهت رشد و تکامل را فراهم می آورند. انجمن بیماریهای قلبی آمریکا پیشنهاد می کند که کودکان در هفته تا ۴ زرده تخم مرغ مصرف نمایند اما خوردن سفیده آن را محدود نمی کند، زیرا سفیده محتوی کلسترول غذایی یا چربی نیست.

میوه ها و سبزیها غذاهای سبک و مهمی برای کودکان محسوب می شوند که باید حداقل ۵ وعده در روز مصرف گردند. مصرف میوه و سبزی، الیاف گیاهی فراوان، ویتامین و مواد معدنی را بدون افزودن چربی زیاد به رژیم کودکان، در اختیار آنها قرار می دهد. غلات، به عنوان پایه یک رژیم کم چربی محسوب می شوند.


دکترنسرین السادات دوامی

متخصص کودکان و نوزادان-تغذیه و رشد- دارای بورد تخصصی اطفال

کانال تلگرام:https://t.me/drdavam


آمار بازدید

  • 0
  • 26
  • 308
  • 27,939
  • 91,051
  • 334
  • فروردین ۱۸, ۱۳۹۹

طراحی ، بهینه سازی سایت و سئو اصفهان توسط دیجیتال مارکتینگ کلینیک24

تمامی حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به دکتر نسرین السادات دوامی می باشد