چرا کودکان نیاز به یک متخصص اطفال دارند؟

چرا فرزندم باید زیر نظر متخصص اطفال باشد؟

کودک بعد از تولد باید زیر نظر متخصص اطفال قرار گیرد تا نحوه رشدش بررسی شود و بیماری های احتمالی کودک در زمان مناسب شناسایی شود.

در گذشته هنگامی که کودکان بیمار می شدند به پزشک بزرگسالان مراجعه می کردند اما از قرن نوزده و ابتدای قرن بیستم تخصص کودکان به عنوان رشته ای در پزشکی در نظر گرفته شد زیرا این آگاهی در افراد به وجود آمد که بیماری های کودکان با بزرگ سالان متفاوت است و پزشکان دریافتند واکنش های کودک به بیماری، دارو ها و محیط، به سن او بستگی دارد .

متخصص اطفال آموزش های ویژه ای درباره سلامت کودک دیده اند . در حیطه کاری متخصص اطفال فقط کودکان قرار دارند و او در تشخیص و درمان بیماریهای کودکان تجربه فراوانی دارد . متخصص اطفال برای کودکان نارس که نیازمند نظارت ویژه هستند ، می تواند مراقب های ویژه تری را ارائه دهد .

متخصص اطفال و پیگیری های لازم

می توانید از پزشک اطفال خود در مورد تغذیه و ایمنی در خانه و مدرسه سوال کنید.

پیگیری رشد و توسعه : ببینید که کودک شما از آخرین دیدارتان تا چه حد رشد کرده است و درباره رشد او با پزشک خود صحبت کنید . شما می توانید نقاط عطف رفتارهای اجتماعی و یادگیری او را مورد بحث قرار دهید .

نگرانی های در حال رشد : لیستی از موضوعاتی که می خواهید با پزشک اطفال خود صحبت کنید را بنویسید، مانند رشد، رفتار، خواب یا غذا خوردن.

رویکرد تیمی : ملاقات های منظم باعث ایجاد روابط قوی و قابل اعتماد بین پزشک اطفال ، والدین و کودک می شوند . این رویکرد تیمی به توسعه سلامت فیزیکی ، ذهنی و اجتماعی کودک کمک می کند .

در کنترل و چکاپ کودک نزد متخصص اطفال چه مواردی بررسی میشود ؟

پزشک متخصص اطفال قد، وزن و رشد کودک را چک می کند . او همچنین دید و شنوایی کودک را تست خواهد کرد و واکسیناسیون را انجام خواهد داد و اطمینان حاصل خواهد کرد که قلب و ریه های او به خوبی کار می کنند .

آن ها همچنین یک تست فیزیکی کامل از سر تا نوک پای او می گیرند ، از جمله وزن و اندازه گیری قد .

مراقبت از پوست : علاوه بر جلوگیری از سوختن در برابر خورشید ، در آب و هوای خشک، مرطوب ماندن مهم است و پزشک می تواند به شما کمک کند که رژیم مراقبت از پوست خوبی داشته باشد .

سلامت روانی : این دیدار فرصتی مناسب برای صحبت در مورد هر گونه نگرانی روانی است که ممکن است شامل ADHD, بیش فعالی و یا افسردگی باشد .

الگوهای فعالیتی و خواب و رفتار : اگر نگرانی هایی دارید , آنها را بنویسید و در طی مراجعه کودک تا پزشک خود بپرسید.

تب : شاید تنها چیزی که بیش از تب در کودکی رایج است “تب ترس” است.  وقتی که یک کودک مبتلا به عفونت می شود، دمای بدنش بالا می رود تا بتواند به طور موثرتری با عفونت ویروسی مبارزه کند. پس چیز خوبی است. اما زمان هایی هست که باید به پزشک اطفال خود مراجعه کنید.

اگر نوزاد شما کم تر از دو ماهه است و تب دارد, با پزشک تماس بگیرید. چون آن ها یک سیستم ایمنی کم تر بالغ دارند, عفونت در کودکان می تواند نشانه ای از چیزی جدی تر باشد, مانند مننژیت یا ذات الریه باکتریایی .

کودک بزرگ تر از ۳ ماه، علائم دیگری دارد . اگر او علاوه بر درجه حرارت بالا , ضعف یا استفراغ داشته باشد , با پزشک اطفال چک کنید . اگر تب او بیش از دو روز طول بکشد ، همین اتفاق می افتد .

سرفه ، سرماخوردگی و دیگر مشکلات تنفسی :

بچه های بزرگ تر مبتلا به سرماخوردگی معمولاً نیازی به مراجعه به پزشک ندارند . اگر کودکتان چند ماهه یا حنی کوچکتر است , باید به پزشک اطفال زنگ بزنید , زیرا سرماخوردگی می تواند به سرعت به چیزی جدی تر مانند برونشیولیت , کفل یا ذات الریه تبدیل شود .

زمانی که کودک شما بزرگ تر از سه ماه است , در این موارد پزشک او را خبر کنید :

• مشکل در تنفس
  • بیش از یک هفته تا ۱۰ روز است که گرفتگی بینی دارد.
  • گوش درد .
  • جوش. اغلب جوش ها، بویژه در کودکان، بی ضرر هستند و یا با درمان مناسب می توان آن ها را پاک سازی کرد.
  • کودک شما هیچ انرژی ندارد، در محل جوش احساس درد می کند، یا خارش دارد که به عمق پوست می رود.
  • وجود یک کبودی ارغوانی – مانند خارش پوست و یا آنهایی که با درمان بهتر نمی شود.
  • درد در حین ادرار

بیشتر بخوانید : راهکار های موثر در درمان سرماخوردگی کودکان